Flerfagligt forløb med innovation
Det andet flerfaglige forløb i 2.g. er et tværfagligt forløb mellem to af fagene på din studieretning, hvor I skal arbejde med innovation. Alle klasser arbejder med samme tema: FN´s verdensmål.
Du kan læse mere om innovation HER:
Kompetencer der trænes:
- at undersøge og afgrænse et autentisk problem ved hjælp af faglig viden og faglige metoder og på den baggrund med lærerstøtte udarbejde en problemformulering med tilhørende problemstillinger.
- at anvende idegenereringsværktøjer og foretage fagligt begrundede valg til at udvikle relevante løsningsforslag
- at vurdere løsningsforslagets realiserbarhed og konsekvenser ved hjælp af faglig viden og faglige metoder (skriftligt)
- at præsentere problemet, vurdere og diskutere løsningsforslaget og dets konsekvenser (mundtligt).
- at kunne anvende Den Videnskabelige Basismodel og gøre sige basale videnskabsteoretiske overvejelser.
Produkt:
Skriftligt
I skal i grupper udarbejde et tværfagligt skriftligt produkt/løsningsforslag ledsaget af en skriftlig disposition på 3 - 4 sider. Jeres skriftlige disposition udarbejdes på baggrund af en problemformulering, som jeres lærere laver. Jeres skriftlige disposition skal indeholde:
- indledning
- opstilling og besvarelse af 2 - 3 problemstillinger (hvor begge fag er repræsenteret)
- fagligt begrundede valg til udvikling af relevante løsningsforslag
- vurdering og diskussion af løsningsforslagets realiserbarhed og konsekvenser ved hjælp af faglig viden og faglige metoder.
- refleksion over relevante materialer, teorier og metoder
- inddragelse af Den Videnskabelige Basismodel
- konklusion
- litteraturliste (tæller ikke med i de 3 - 4 sider)
Bemærk: ét af jeres underspørgsmål på et vurderende/diskuterende niveau skal udfoldes i sammenhængende tekst. De øvrige problemstillinger besvares i stikordsform som en disposition.
I kan finde skabelonen til det skriftlige produkt HER
I giver løbende hinanden feedback på klassen i løbet af skriveprocessen.
Mundtligt
I skal i grupper fremlægge det skriftlige produkt (ca. 10 min.) samt indgå i en dialog om faglige problemstillinger. I jeres fremlæggelse skal følgende fremgå:
- en kort præsentation af problemstillingerne
- de fagligt vigtigste resultater af undersøgelsen og herunder forklaring på fremgangsmåden (materialer, teori, metode)
- et relevant løsningsforslag på problemet
- vurderingen af løsningsforslaget og dets konsekvenser.
Portfolio:
Som afslutning på forløbet skal du skrive dine overvejelser over forløbet ind i din portfolio, som angivet af dine vejledere. Se feedback-ark med portfolio HER