Flerfagligt forløb
Det første flerfaglige forløb i 2.g. er et tværfagligt forløb mellem to af fagene på din studieretning. Det flerfaglige forløb indledes med en fælles forelæsning om de tre fakulteters metoder. Se ppt. her
Kompetencer der trænes i forløbet:
- at kunne finde og anvende relevant litteratur
- at kunne opstille et antal emnefelter/relevante underspørgsmål på forskellige taksonomiske niveauer
- at kunne besvare en given problemstilling
- at kunne gennemføre projektarbejde og evt. eksperimenter/forsøg/spørgeskemaundersøgelser
Produkt:
Skriftligt
I skal i grupper udarbejde et tværfagligt skriftligt produkt på 2 - 4 sider. Jeres produkt skal bl.a. indeholde:
- indledning
- besvarelse af emnefelt/underspørgsmål (på baggrund af en givet problemstilling) *
- konklusion
- litteraturliste (tæller ikke med i de 2 - 4 sider)
* Et af emnefelterne/underspørgsmålene skal udfoldes i en sammenhængende tekst og de øvrige emnefelter/underspørgsmål skal besvares i stikordsform som en disposition.
Undervejs i arbejdsprocessen får og giver I feedback til jeres klassekammerater.
Her kan I se et eksempel på en elevbesvarelse med dels stikord dels sammenhængende tekst.
Mundtligt
I skal i grupper fremlægge det skriftlige produkt samt indgå i en faglig dialog om dette. I jeres fremlæggelse skal følgende fremgå:
- en besvarelse af problemstillingen inkl. en kort præsentation af det emnefelt/de underspørgsmål, I har brugt til at besvare problemstillingen
- en præsentation af de fagligt vigtigste og mest selvstændige resultater af undersøgelsen
- en forklaring på fremgangsmåden (materialer, teori, metode)
- overvejelse vedr. undersøgelsens perspektiver og begrænsninger (trin 3 og 4 i Den Videnskabelige Basismodel)
Evaluering
Evalueringskriterier: I hvor høj grad kan du
- strukturere og formidle et fagligt stof
- anvende viden og relevante metoder fra forskellige fag og faglige hovedområder
- demonstrere kendskab til de enkelte fags muligheder og begræsninger
- redegøre for relevante videnskabelige teorier og demonstrere forståelse af videnskabelig tankegang
- vise hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge
Portfolio
Som afslutning på forløbet skal du skrive din overvejelser over forløbet ind i din portfolio, som angivet af dine vejledere.