2013 konference: 'sprog gør klog'

idéoplæg

Idékatalog...

... til aktiviteter der gør brug af IKT-værktøjer i engelskundervisningen

  • Wallwisher.com: Brugt til forforståelse, gruppeindlæg og opsamling. Lidt af det samme kan findes på: pinterest.com
  • Jing/screencast-o-matic.com: Programmer der bruges til optage lydfiler. Jing på: techsmith.com/jing.html
  • Vocaroo.com: Lydoptagelse uden at man skal logge ind. Man kan sende lydoptagelsen til f.eks. egen mail
  • Todaysmeet.com: Et virtuelt møderum, hvor eleverne kan skrive til læreren og  hinanden. Det er godt til fx brainstorm eller at få afklaret forforståelsen for et emne – eller repetition efter emnet.
  • Skype-chat: En telefontjeneste, hvor eleverne kan tale med hinanden, med læreren eller med personer fra andre lande.
  • Google docs: Kræver login. Man kan bl.a. skrive på samme fortløbende dokument og gemme det. Det samme kan laves, men uden samme gemmefunktion, på todaysmeet.com
  • www.wordle.com: Man konstruerer en tekst, lægger den i wordle og den kreerer et tekstbillede der grafisk viser ordene i forhold til hvilke der er mest repræsenterede.
  • Moodle.com: Der er funktioner, men bla. ”Forum” hvor elever kan lægge tekst som alle kan se, og alle kan kommentere på andres indlæg. Man kan også lave ”Dagbog”, hvor der kan stilles mindre, skriftlige opgaver til elever, hvor der kan gives feedback, og dokumentet kan genskrives.
  • Quizlet.com: Vendespil med både gloseøvelser, litterære termer, retoriske stilfigurer og mulighed for selv at producere sprogspil.
  • Bubbl.us: Til produktion af mindmaps. Kan være svært at gemme, men man kan forsøge med screen capture eller copy-paste.
  • Five card flickr, på: 5card.cogdogblog.com/play.php?suit=5card: Billedspil til små mundtlige øvelser
  • Prezi.com: En mere smart og moderne version af Powerpoint, men I denne kan du indsætte billeder direkte fra google samt video fra youtube.
  • Wordpress, blogger: Blogfunktion.
  • Fakebook, på: classtools.net/fb/home/pageFakebook: Fiktiv facebook-profil. Fin, når man skal lave en personkarakteristik af en person.
  • Quia.com: Man kan producere eks. jeopardy, quiz, krydsord
  • Instantpoetry.com: Mange skabeloner, som kan få elever i gang med at skrive digte. Kan også bruges som optakt til et digtforløb.
  • The New York Times learning network på: learning.blogs.nytimes.com: Gode ideer til en lang række emner på basis af New York Times-artikler.
  • Dvolver.com: Korte flash-film med selvproduceret tekst
  • Times Spelling Bee, på: timesspellingbee.co.uk: Staveøvelser/tilegnelse af ordforråd.
  • MailVU.com: Optagelse af videofilm/vodcasts. Kan også findes her: vimeo.com
  • Audacity.sourforge.net: Lydoptagelser.
  • learningapps.com: til de svagere elever som savner gloser - endnu flere forskellige øvelsesskabeloner at lave øvelser ud fra for den kreative engelsklærer, muligt at tilknytte klassens elever også i mere lukkede sessioner om det ønskes, men kan også anvendes af elever, uden at de er logget ind.


Ting vi ikke har prøvet men som vi gerne vil forsøge os med i fremtiden:

  • popplet.com
  • tengrrl.com/tens/017.shtml (ten creative ideas)
  • creativewritingprompts.com/# (creative writing prompts)
  • warren-wilson.edu/~creativewriting/Prompts.php (more creative writing prompts)
  • animoto.com
  • xtranormal.com
  • soundcloud.com
    produktion af podcasts på mobiltelefoner etc.