Virtuel undervisning

Tips og Tricks

Til inspiration har vi samlet lidt tips og tricks fra evalueringen her:


Overordnede erfaringer

  • Erfaringsmæssigt virker forløb af 3-5 lektioners varighed godt. Både lærere og elever beskriver gode mini-forløb, med 1) fælles intro, 2-3) arbejde med emne/opgave 4) opsamling og evaluering fælles.

  • Det er også en erfaring at variation i arbejdsformer er en fordel, således at man ikke kun arbejder skriftligt når man har virtuel undervisning. Her kan videoafleveringer og lignende komme på tale, - programmet flipgrid er godt til dette.

  • I naturvidenskab får hjemmeforsøg rigtig god feedback (tag et billede af månen, lav mad efter opskrift, redoxkemi, kast med en bold osv. osv.)

Idéer til konkrete aktiviteter:

Bevægelsesopgaver med f.eks. løbeprogram i idræt

Walk and talk med mobilen

Podcasts som kan høres på en gåtur

Sjove og skøre sekvenser i Google Meet - herunder: Vis mig dit kæledyr, tag en skør hat på, glosetræning med "hent ting påtid" i fremmedsprog, meet-mindfullness.

 

Trivselsaktiviteter

Aktiviteter som nok er mest relevante ved længerevarende virtuel undervisning.

  • Fælles morgenmad i første lektion
  • Frokostgrupper
  • Studietimer med socialt indhold
  • Online lektiecafé om eftermiddagen, hvor eleverne kan få hjælp til lektier
  • Plads til små sjove aktiviteter i de enkelte lektioner

 

Tekniske værktøjer:

Generelt er det en erfaring at man skal passe på med for mange forskellige tekniske løsninger, hvis ikke eleverne kender værktøjerne fra deres hverdag i øvrigt. Men nedenstående værktøjer bliver fremhævet både af lærere og elever. Brug dem med omtanke :-)

  • Flipgrid
  • Kahoot
  • Quizlet
  • Abacus
  • Padlet
  • Screencast

Der findes små vejledninger til ovenstående og mere her.

 

 


 

På EMU.dk findes en række ressourcer og ideer til tilrettelæggelse af virtuel undervisning i de enkelte fag emu.dk/stx/corona-gode-rad-til-undervisning