OG's Profil

Målsætning og værdigrundlag

Målsætning og værdigrundlag

Læs mere om OGs målsætning og handleplaner her

  • STX -det Almene Gymnasium.
  • Dannelse og livsduelighed - en helhed.
  • Evner og udfordringer.
  • Klar - parat - studieretning.
  • Helhedssyn og udsyn - kreativitet og innovation.
  • Demokrati.
  • Trivsel.
Fagindhold Fagindhold

Handleplaner

Videreudvikling af skoleprojekter i 2016/2017

  • Pædagogisk Didaktisk Platform (PDP)
  • "Karakterfri" klasser med makker-sparring 3y og 2a
  • Ny hjemmeside med profil og videndeling
  • Pædagogisk ledelse af faggrupper i en fælles feedback - feedforward kultur

Nye initiativer i skolåret 2016/2017 

  • Læringsvejleder: afprøvning og videreudvikling i 1a og 1n (An, DB, LH, Ah, Ja, HT)
  • Fællessamlingsudvalg (JB, Lu, SC)
  • Udvikling af hidtil usete undervisningsformer og gentænkning af kendte - kvalitets- og ressourcebevidst undervisning (AV, An, Am, JB, CL, RP, SJ) + alle fag
  • Gymnasiereform - ad hoc udvalg


Læs mere om handlingsplanerne her.

Indsatsområder
Indsatsområder

Indsatsområder

Indsatsområder 2014 - 2015

Moderne dannelse og studiekompetence i undervisningen:

  • Praktisk nedslag ift målsætningens fire dannelseskategorier: 
       ᵒ faglig - vidensdannels.
      karakterdannelse - identitetsdannelse - personlig dannelse
       ᵒ social dannelse - interpersonel dannels
       ᵒ borger og verdensborger - helhedsdannelse. 
  • Eksempler på undervisning, der indeholder elementer fra det nye dannelsesbegreb
  • Større, bredere og reflekteret brug af IT i undervisningen og i skriftlighed - digital dannelse.

På skoleplan

Hvordan understøtter vi på skoleplanet de tiltag, der skal foregå i undervisningen, herunder:

  • Gentænkning af fællesarrangementer og morgensamling.
  • Omfang og fordeling af aktiviteter ud over undervisningen.

Øget fokus på motivation og lærelyst

  • Mere fokus på læring frem for karakterer. 
  • Nye elevtyper og didaktik. 
  • Fokus på fravær og frafald.
  • AT-tilgang i fagene, anvendelse af viden i praksis.
  • Opstilling af tydelige læringsmål i dagligdagen.
  • Skriftlig / mundtlig feedback på præstationer og skriftlige opgaver.
  • Mere formativ evaluering.


Tilrettelæggelse af undervisningen – next practice

  • Undervisningsdifferentiering.
  • Flerlærerordninger.
  • Udvikling af gruppearbejde. Klare mål og forventninger + opsamling.
  • Videre rammer for procesorienteret undervisning.
  • Sammentænkning af det fysiske, det sociale og det pædagogiske rum.
  • Organiseret videndeling.
  • Større fleksibilitet i undervisningslokaler, nye undervisningsrum, indretning af fløjene.

 

 

Andre funktioner