2x La Palma

2x i La Palma
Det var blevet mandag aften, klokken nærmede sig 22 og 2.x samlede sig på Århus station. Der ventede os en lang nat i lufthavnen inden vi kunne tage med flyet mod Tenerife.
Da vi kom til den solbeskinnede ø, havde vi en hel dag foran os, som vi tilbragte på stranden.
Da vi om aftenen skulle med færgen til La Palma var der en træt stemning blandt os, efter denne lange dag uden nattesøvn.

Da vi ankom til Hotellet, Maritimo, efter en gå tur på ca. 1,5 km fik vi tildelt vores værelser og gik til køjs. Dagen efter gik turen til en vulkan, hvor vi vandrede til et godt udsigtspunkt. Herefter gik turen til det smukke fyrtårn på den sydlige del af øen, her samlede biologerne biotoper fra den kun 30 år gamle jord, mens fysikerne hyggede sig på den dejlige sorte lava-strand ved fyrtårnet. Om aftenen var der fælles spisning på en restaurant i Santa Cruz.

Torsdagen gik turen ind i calderaen, det store krater på centrum af øen. Vi gik i bunden langs floden, der også var vores eneste vandforsyning på vores lange vandring. Vores mål var en campingplads, hvor vi skulle slå lejer for natten, og vi nåede vores mål efter ca. 6 timer. Vi var alle meget fascinerede af den utrolig smukke uberørte natur. Vi så forskellige dyr og planter på vores vej. Vi stødte endda ind i et æsel der stod og spærrede vores vej. Om aftenen efter vi havde slået vores telt op, lavede vi alle mad sammen på de trangiaer vi selv havde båret der ind. Da vi havde spist sad vi sammen og hyggede os, og da mørket var faldet helt på fortalte vores fysiklærer Mathias os om universet og dets stjerner. Vi var alle meget trætte og valgte derfor at gå tidligt i seng.
Næste dags formiddag brugte biologerne på at samle biotoper ind, mens fysikerne byggede en dæmning i flodløbet, så der var mulighed for at få sig en dukkert i det forfriskende kolde vand. Herefter pakkede vi sammen og begyndte vores vandretur ud af calderaen. Da vi kom ud, kørte vi med bus hjem til hotellet, hvor vi havde vores aften fri.
Lørdagen stod i teleskopernes tegn. Vi skulle op i højderne. Da vi endelig kommer til de fantastiske teleskoper, var der dejligt vejr og fantastisk udsigt. Det første teleskop på vejen var GranTeCan, dette er det nyeste og største teleskop i verden! Alene det sekundære (det lille) spejl i teleskopet, havde kostet 200 millioner kr. Herefter gik turen til William Herschel teleskopet, som var et 4,6m britisk teleskop. Nu kom vi til teleskopet MAGIC, som er et rigtig flot teleskop, og blot et af dens spejle kan starte en skovbrand. Til sidst kom turen til NOT (Nordic Optical Telescope), dette teleskop er godt nok en del mindre, end de andre vi havde været inde at se, men det har godt nok charme. Dette dejlige teleskop var også, det vi skulle bruge vores nat på at opservere i, og det var en fantastisk oplevelse.

Søndag var vores første fridag som bl.a. blev brugt på standen, hvor der var rigtig gode forhold for snorkeldykning. Vi havde fælles spisning om aftenen, hvorefter vi gik sammen i byen. Mandagen havde vi også fri, og der blev gjort lidt shopping og indkøb til hjemturen. Vi ankom i Århus igen kl. 00.15, hvor forældrene stod og ventede på at bring deres børn hjem, efter de havde været væk i 8 fantastiske dage.
- Milan, Helle Ø og Line 2x

Onsdag den 7/5 havde 2x og deres familier, en hyggelig studietursaften i pyramiden. Eleverne fortalte om deres studietur og fremviste deres resultater for forældre og andre interesserede. Ca. 80 mennsker var mødt frem til arrangementet.