Digital trivsel
Det sociale liv på vores gymnasium går på tværs af skole og fritid, online og offline. På vores gymnasium ønsker vi, at tage ansvar for vores elever - det gælder også støtte til mere generel adfærd uden for skolens åbningstid og uden for skolens matrikel. Der kan være tilfælde, hvor elevernes trivsel kan være udfordret - eksempelvis digitalt, og derfor har vi udarbejdet en digital trivsels beredskabsplan, som kan afhjælpe i situationer, hvor den digitale trivsel er udfordret.
Beredskabsplanen gælder både for den krænkede, fx. en elev der uden samtykke får delt et billede til sine klassekammerater eller andre elever på eller udenfor skolen. Det kan medføre store negative konsekvenser for vedkommende, både psykisk og socialt. Det kan også have store omkostninger for den eller de, som tilsigtet eller utilsigtet har krænket andre, fx i form af eksklusion fra fællesskabet på skolen. I sidste ende skader digitale konflikter også fællesskabet blandt unge i en klasse, en årgang og på hele skolen, fordi disse situationer skaber utryghed og manglende tillid hos eleverne i det daglige skoleliv såvel online som offline.
Derfor har vi i samarbejde med bl.a. Sex og Samfund oprettet et beredskab på skolen, der kan træde til, når der opstår en digital konflikt - stor som lille. Beredskabet har naturligvis fokus på at hjælpe og støtte de unge, der bliver udsat for en digital krænkelse, men det indgår også i vores beredskabsplan at håndtere krænkernes situation. Derudover har vi fokus på at genopbygge skolens og klassens fællesskab samt genskabe tryghed, tillid og respekt for hinanden uanset hvilken rolle, man har haft i en digital konflikt.
”På Odder Gymnasium hænger læring og trivsel sammen. For at lære skal man trives. (...) Det kan kun lade sig gøre, hvis man er tryg, har tillid til hinanden og bidrager til fællesskabet.”