A-Z

A til Z

Her findes der svar på det meste...

A - D

Adresseændring

Hvis du skifter navn, adresse eller telefonnummer, skal du straks meddele dette til skolens kontor.

Alkohol- og rusmiddelpolitik

Vi har et fælles ansvar for at sikre de bedst mulige betingelser for læring, trivsel og personlig udvikling. Formålet med denne politik er at skabe sunde og trygge rammer, der kan understøtte et inkluderende fællesskab, både i dagligdagen og ved sociale arrangementer med og uden alkohol, og samtidig bidrage til et bevidst og ansvarligt forhold til alkohol. 

Generelle retningslinjer
Det er ikke tilladt at medbringe, indtage eller være påvirket af alkohol eller andre rusmidler i forbindelse med aktiviteter i skolesammenhænge, ligesom det ikke er tilladt at deltage i skoleaktiviteter i alkohol- eller rusmiddel-påvirket tilstand. Indtagelse og besiddelse af euforiserende stoffer af enhver art er forbudt til enhver tid. Odder Gymnasium samarbejder med Odder Kommune og Østjyllands Politi om generel rusmiddelforebyggende undervisning samt om tilbud til elever med et problematisk forbrug af rusmidler.

Fester og Fredagscaféer
Der kan indtages alkohol til elevfester og fredagscaféer under følgende forudsætninger: 

  1. Arrangementet afholdes under trygge og inkluderende rammer, og skolens ledelse eller andre bemyndigede er til stede. Til fester er der desuden ekstern adgangskontrol. 
  2. Der serveres alkoholfri alternativer, ligesom det tilstræbes, at der er områder med plads til aktiviteter der ikke er centreret om alkohol. 
  3. Der må ikke serveres spiritus, og der må ikke udskænkes alkohol til meget berusede personer. 
  4. Elever, der er synligt berusede eller påvirkede af andre rusmidler, nægtes adgang til arrangementet. 
  5. Der må ikke reklameres for alkohol eller på anden måde opfordres til fuldskabsorienteret drikkeri. Dette gælder både fysiske reklamer på skolen samt reklamer på de sociale medier.

Studierejser og ekskursioner
Studierejser og ekskursioner er en del af undervisningen og derfor er indtagelse af alkohol kun tilladt i særlige tilfælde eller i beskedent omfang, når det officielle program for dagen er slut. Det er under alle omstændigheder ikke tilladt at drikke sig beruset, og indtagelse af alkohol – og elevernes opførsel generelt set – skal altid ske med respekt for den lokale kultur. Det er ikke tilladt at indtage alkohol i bus/tog/fly eller på hotelværelser, og de deltagende lærere kan ikke dispensere herfra.

En forudsætning for deltagelse i studieture og på ekskursioner er at eleven forpligter sig med sin underskrift på at overholde skolens ordensregler. Hvis eleven er under 18 år, skal eleven desuden have en skriftlig tilladelse fra forældre, der bekræfter at eleven under de givne regler må indtage alkohol på turen. Overtrædelse af disse regler kan medføre hjemsendelse for egen regning eller anden sanktion.
 

Beredskabsplan

Odder Gymnasium har i henhold til lov nr. 166 af 14. marts 2001 (undervisningsmiljøloven) ansvaret for uddannelsesstedet, sørge for, at uddannelsesstedet har et godt undervisningsmiljø. Undervisningen skal foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuld forsvarligt. Elever, studerende og andre deltagere i privat og offentlig undervisning, skal aktivt medvirke til og i samarbejde med ledelsen, tilvejebringe et godt undervisningsmiljø.

Se hele beredskabsplanen her.

Bibliotek

Bøger fra biblioteket (i hjørnet ved lærerværelset) kan ikke lånes med hjem.
Ved henvendelse til den relevante lærer kan de lånes til opgaveskrivning på skolen.

Billetsalg / Safeticket

Odder Gymnasium benytter Safeticket til håndtering af sine arrangementer: ekskursioner, studieture, fester, udleje af garderobeskabe mm.
Safeticket er et enkelt, sikkert og meget brugervenligt billetsystem.

Al kommunikation og betaling er krypteret som man kender det fra f.eks. netbanker. Du kan derfor trygt benytte Safeticket.

Ønker du at anvende safeticket, klik på oddergym.safeticket.dk
Hvis du vil læse mere, om Safeticket, klik på www.safeticket.dk

Bogdepot

Bogdepotet ligger i kælderen i administrationsfløjen.
Åbningstider er kl. 9.30 til 13.30 - udenfor åbningstiden kan henvendelse ske til kontoret.

Jannie (Si) kan altid kontaktes via mail: si@odder-gym.dk

Du SKALforsyne alle bøger med skånebind og skrive navn og klasse i dem. Navn i bøgerne er din mulighed for at få en bog tilbage, hvis du skulle glemme den på skolen.

Stregkoden i bogen ER IKKE personlig; derfor er navn vigtig !

Udlån og hjemkaldelse af bøger i løbet af skoleåret formidles af faglærerne. Ved bogafleveringen i slutningen af hvert skoleår kan du i Lectio se hvilke bøger, der skal afleveres.

Bortkommer en bog, skal du selv erstatte den. I august sendes regning ud for ikke-afleverede bøger til de elever, der blev studenter i juni.

Bogskabe / Elevskabe

Lån et bogskab på Odder Gymnasium.

På safeticket betales 125,- kr. 
Kvittering vises på kontoret, som også udleverer nøglen. Kvitteringen fremvises enten udprintet eller elektronisk.

Nøglen kan benyttes i de tre år, man går på OG.
Nøglen er personlig, og skal afleveres på kontoret inden dimissionen.

Brandinstruks

Instruks i tilfælde af brand ses her.

Busser

Der kører bus fra Odder Station til Odder Gymnasium alle skoledage om morgenen.

I 2022/2023 er det følgende:

Bus nr. 100 - fra Hornslet/Aarhus
Ankommer til Odder Station kl. 7.57
Der skiftes til bus 331 til gymnasiet

Bus nr. 302 - fra Aarhus/Norsminde/Saxild
Ankommer til Odder Station kl. 7.42
Fortsætter til gymnasiet kl. 7.50

Bus nr. 306 - fra Horsens/Hundslund
Ankommer til Odder Station kl. 7.36
Der skiftes til bus 302 til gymnasiet

Bus nr. 331 - fra Skanderborg
Ankommer til Odder Station kl. 7.58
Fortsætter til gymnasiet kl. 8.03

 

 

Computer / undervisningsmidler

For alle gymnasier gælder, at der er egenbetaling af visse undervisningsmidler.
Beløbsgrænsen er 2500 kr.

Vi kan nøjes med at opkræve kr. 1000, der dækker alle 3 år.
Beløbet dækker licenser for ordbøger, diverse programmer / apps, fotokopier m.v. . Hvis uddannelsen afbrydes efter grundforløbet returneres beløbet ikke, idet skolen har afholdt udgifter til dette ved skolestart.

Som ny elev på Odder Gymnasium skal man medbringe en computer til undervisningen. I undervisningen bruger vi en række fagprogrammer, og derfor anbefaler vi en computer med følgende hardwarekonfiguration

- Bærbar PC med Windows 10/11
- Intern hukommelse: 16 GB RAM
- Harddisk: 512 GB SSD
- Processor: Intel Core i5 eller AMD Ryzen 5 (eller bedre)
- Batterilevetid: mindst 7 timer

Fagprogrammerne kan ikke installeres på Chromebook, IPad eller Linuxmaskiner, og derfor kan de ikke bruges i undervisningssammenhæng. Odder Gymnasium har indkøbt en række licenser, som eleverne får stillet til rådighed. Det gælder bl.a. Office 365-pakken, ordbøger, lommeregner og andre fagrelevante programmer.
Hvis man skal investere i en ny computer og er i tvivl hvorvidt en computer lever op til de gældende anbefalinger, er man velkommen til at kontakte skolens IT-supportere. Vi har ikke indgået nogen aftale vedr. køb af udstyr, idet der i diverse elektronikforretninger ofte er gode tilbud. Så find det tilbud, der passer dig bedst.

Databehandling / Persondata

Vi respekterer fuldt ud hensigten og formålet med persondataforordringen og vi har med vores informationssikkerhedspolitik udarbejdet et overordnede rammeværktøj for skolens informationssikkerhed.

Se mere her.

E - H

Eksamen

På Odder Gymnasium afholdes eksamen i sommerterminen (maj-juni) og interne, medtællende prøver desuden i slutningen af grundforløbet i 1g (oktober-november). Sygeeksamen kan afholdes i august og evt. vinterterminen (december-januar).

Eleverne orieiteres hvert år om reglerne for eksamen, både generelt og af deres faglærer. Læs mere om eksamen HER.

 

Elevrådet

Elevrådet vælges af og blandt skolens elever. Elevrådet kan afgive udtalelser til rektor, herunder i generelle sager om elevers forhold.

Elevrådet holder jævnlige møder og har repræsentanter i skolens bestyrelse samt i forskellige udvalg. Elevrådets bestyrelse holder desuden ofte møder med rektor / skolens ledelse.
Læs mere HER.

Elevskabe / Bogskabe

Lån et bogskab på Odder Gymnasium.

På safeticket betales 125,- kr. 
Kvittering vises på kontoret, som også udleverer nøglen. Kvitteringen fremvises enten udprintet eller elektronisk.

Nøglen kan benyttes i de tre år, man går på OG.
Nøglen er personlig, og skal afleveres på kontoret inden dimissionen.

Elevtid / fordybelsestid

Elevtiden (som også kaldes fordybelsestiden) er den forventede tid, en gennemsnitlig elev skal bruge for at udfærdige en besvarelse af en bestemt opgave. En del af elevtiden kan være skemalagt med mødepligt.

Eleverne gøres i forbindelse med skriftlige opgaver bekendt med elevtiden for opgaven.

Elevudviklingssamtaler

I februar/marts 1g afholdes samtaler, hvor elever og forældre har lejlighed til at drøfte det faglige standpunkt med lærerne.

Ferieplan

... kan ses HER

Forældremøde

En aften i december afholdes en præsentationsaften for 1g-elevernes forældre, hvor de kan se skolen og stifte bekendtskab med klassen, lærerne og fagene.

Der tilmeldes i Lectio, via elevens login.

Alle elever får en indbydelse, enten via eboks eller som papirbrev med hjem.

Fotografering / Matrikel

I første del af skoleåret fotograferes alle elever til skolens Matrikel og til Lectio.
Der tages også klassebilleder

Eleverne får mulighed for at købe disse billeder.

I forbindelse med dimissionen fotograferes studenterne klassevis, også disse billeder kan købes.

Med velkomstbrevet til kommende 1g-elever vedlægges en blanket, hvor forældre til elever under 18 år, skal give tilladelse til at skolen må bruge billeder på hjemmeside, facebook o.a.
Elever over 18 kan selv udfylde blanketten. Den underskrevne blanket SKAL afleveres på kontoret ved skolestart.

Matrikel
Skolens håndbog, Matriklen, udgives i efteråret.
Den indeholder fotos og navn på alle elever samt skolens personale.
Der er også billeder af skolens forskellige udvalg: elevråd, lektiecafé, festudvalg m.fl.

 

Fotokopiering / Scanning

På printeren i 2-fløjen kan eleverne udover at printe også fotokopiere og scanne til egen email-adresse.

Fravær

I hver lektion registreres fravær!

Alle forsømmelser - også manglende aflevering af skriftlige opgaver - registreres uanset årsag.
Du kan følge fraværsregistreringen ved at logge ind på Lectio. Der er således mulighed for selv at kontrollere forsømmelserne.
Hvis du er fraværende, skal du selv udfylde fraværsårsagen i Lectio.

Er du ikke enig i de registrerede forsømmelser, skal du kontakte den pågældende lærer.

Læs mere om fraværsregistrering og -opfølgning HER.

Fredagscafé

Et antal fredage i løbet af skoleåret afholdes fredagscafé med hyggeligt samvær.
Caféerne forestås af fredagscafé-udvalget i henhold til gældende regler.

Fællestimer og øvrige aktiviteter

Fællestimer / fællesarrangementer er timer / dage, hvor den normale undervisning erstattes af en fælles aktivitet for alle eller en gruppe af skolens elever og lærere.

Det kan være en koncert, en teater-forestilling, et foredrag, en politisk debat, en temadag / aktivitetsdag eller lignende.

Der er mødepligt til disse aktiviteter, og fravær registreres.

Glemte sager

Fundet glemt tøj hænges op på knagene, der hvor det er efterladt. Det AFLEVERES IKKE på kontoret.!!
Og det flyttes IKKE til kælderen.

– Fundne værdigenstande afleveres dog som regel på kontoret. Brug gerne skolens 'Lost and Found'-facebookside.

Glemt tøj m.m. i idræt, bliver lagt i sækken på gangen uden for omklædningsrummene.

Grundplan

I - L

Jubilæumsforeningen

Jubilæumsforeningen er de tidligere studenters forening. I slutningen af 3g får alle elever tilbud om at blive medlem af foreningen.

Der afholdes en årlig jubilæumsfest for de studenter, der har 2-, 5-, 10-, 15-, 20-, 25- osv. års jubilæum.

Læs mere om Jubilæumsforeningen HER.

Karakterer

Man får karakterer to gange pr. skoleår samt en ekstra gang i afsluttende fag.

Alle årgange får årskarakterer ved skoleårets afslutning – hvor man også får eksamens- og årsprøvekarakterer.

2g og 3g får derudover standpunktskarakterer midt i skoleåret (typisk i november-december) samt i afsluttende fag i marts.

1g får prøvekarakterer i AP/NV i grundforløbet og standpunktskarakterer i alle fag midt i studieretningsforløbet. Desuden i afsluttende fag i januar.

Karaktererne ses i Lectio.

Kontakt

Odder Gymnasium
Østermarksvej 25
8300 Odder
Tlf.: 86544500
Mail: og(at)odder-gym.dk

EAN nr. 5798000557086
CVR nr. 29542767

Lectio

Lectio er skolens IT-system.

I løbet af de første dage introduceres alle nye elever til Lectio, hvor de også får udleveret brugernavn m.m.

I Lectio kan du se skema og skemaændringer. I Lectio kan du også se din studieplan, som indeholder klassens undervisningsforløb og kalender for aflevering af skriftlige opgaver.
I Lectio kan du endvidere se dine standpunktskarakterer og års- og eksamenskarakterer.
Du kan også altid se dit foreløbige eksamensbevis. Lectio indeholder også din eksamensplan med fag, tider, lokaler osv.
Alle bøger registreres i Lectio og boghjemkaldelser sker også her.
I forbindelse med elevudviklingssamtaler indgives ønsker i Lectio og de tildelte tider vil også blive vist i Lectio. Lectio benyttes også ved valg af studieretning og valgfag.

Derudover anvendes Lectio til udarbejdelse af studieplanen ligesom klassens undervisningsforløb præsenteres her.
Lectio anvendes også til registrering af fravær fra timerne og til aflevering af de skriftlige opgaver. 

Man kan også se de enkelte lærerskemaer, samt ledige lokaler.

Legatbogen

Her er et par links til hvor og hvordan I som elever kan søge legater til ex.vis. studierejser.

Legatbogen.dk
Fundraising.how

Lektiecafé

Der er lektiecafé for alle elever om tirsdagen i 3-fløjen, se aktivitet i Lectio.

Tidspunkt: kl. 15.10 til 16.10.

Her kan du få hjælp fra 3g-elever, når der er behov for det, og du møder andre elever på tværs af klasserne. Du kan arbejde alene eller i grupper; og få kage/boller, kaffe eller te imens.
Her er kort sagt et hyggeligt studiemiljø.

M - P

Matrikel / Fotografering

I første del af skoleåret fotograferes alle elever til skolens Matrikel og til Lectio.
Der tages også klassebilleder

Eleverne får mulighed for at købe disse billeder.

I forbindelse med dimissionen fotograferes studenterne klassevis, også disse billeder kan købes.

Med velkomstbrevet til kommende 1g-elever vedlægges en blanket, hvor forældre til elever under 18 år, skal give tilladelse til at skolen må bruge billeder på hjemmeside, facebook o.a.
Elever over 18 kan selv udfylde blanketten. Den underskrevne blanket SKAL afleveres på kontoret ved skolestart.

Matrikel
Skolens håndbog, Matriklen, udgives i efteråret.
Den indeholder fotos og navn på alle elever samt skolens personale.
Der er også billeder af skolens forskellige udvalg: elevråd, lektiecafé, festudvalg m.fl.

MobilePay

OG's MobilePay nummer er:

137344

Mobiltelefon / Telefon

Mobiltelefoner skal være slukkede i undervisningstiden.

Mødepligt

Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen ifølge det, der står i studie- og ordensreglerne, hvor du også kan læse om, hvad der sker, hvis en elev tilsidesætter skolens regler for mødepligt og aktiv deltagelse i undervisningen.

Mødetidspunkt

En normal skoledag ligger mellem kl. 08.15 og kl. 15.05.
Lektionerne er på 70 minutter.

Til første time kan alle, der har billet (eller ungdomskort) til Odder Station frit køre med en bus fra stationen Se gældende tider  i A-Z under B for Busser.

Opslagstavler

På opslagstavlen ved indgangen til 4-fløjen kan du læse meddelelser fra administrationen, bogdepotet, lærere m.v.

På opslagstavlerne ved studievejledningen er der opslag om uddannelser, fritidsjobs, udlandsophold m.m.

Se også elevrådets opslagstavle ved indgangen til 2-fløjen.

De øvrige opslagstavler i 3- og 4-fløjen er til fri afbenyttelse.

Ordensregler

Den grundlæggende regel for livet på skolen er, at vi hver især opfører os ordentligt og fornuftigt, og at vi forventer det samme fra de andre.

Vi behandler hinanden venligt og med gensidig respekt og rydder alle op efter os overalt.

Læs nærmere i skolens Studie- og ordensregler HER.

Persondata / Databehandling

Vi respekterer fuldt ud hensigten og formålet med persondataforordringen og vi har med vores informationssikkerhedspolitik udarbejdet et overordnede rammeværktøj for skolens informationssikkerhed.

Se mere her.

Print

Eleverne har fri adgang til at printe undervisningsrelevant materiale. Via skolens hjemmeside, skal man trykke på "print". Herefter logges der ind med ITS login og der vælges fil, som skal printes og herefter, hvor den skal printes.

Eleverne har adgang til printere i alle fløje, og i 2-fløjen er der også en kopimaskine, som må benyttes efter behov.

Man kan kun printe, hvis man fysisk er til stede på skolen.

Pædagogisk Råd

Pædagogisk Råd består af alle lærere på skolen og er rådgivende for rektor.
Elevrådet har en fast invitation til at deltage i møderne uden stemmeret med to repræsentanter.

Q - T

Ringetider

  *  1. lektion 08.15-09.25 Pause 10 min
  *  2. lektion 09.35-10.45 Pause 15 min
  *  3. lektion 11.00-12.10 Pause 30 min
  *  4. lektion 12.40-13.50 Pause 5 min
  *  5. lektion 13.55-15.05  

Rusmiddel- og alkoholpolitik

Vi har et fælles ansvar for at sikre de bedst mulige betingelser for læring, trivsel og personlig udvikling. Formålet med denne politik er at skabe sunde og trygge rammer, der kan understøtte et inkluderende fællesskab, både i dagligdagen og ved sociale arrangementer med og uden alkohol, og samtidig bidrage til et bevidst og ansvarligt forhold til alkohol. 

Generelle retningslinjer
Det er ikke tilladt at medbringe, indtage eller være påvirket af alkohol eller andre rusmidler i forbindelse med aktiviteter i skolesammenhænge, ligesom det ikke er tilladt at deltage i skoleaktiviteter i alkohol- eller rusmiddel-påvirket tilstand. Indtagelse og besiddelse af euforiserende stoffer af enhver art er forbudt til enhver tid. Odder Gymnasium samarbejder med Odder Kommune og Østjyllands Politi om generel rusmiddelforebyggende undervisning samt om tilbud til elever med et problematisk forbrug af rusmidler.

Fester og Fredagscaféer
Der kan indtages alkohol til elevfester og fredagscaféer under følgende forudsætninger: 

  1. Arrangementet afholdes under trygge og inkluderende rammer, og skolens ledelse eller andre bemyndigede er til stede. Til fester er der desuden ekstern adgangskontrol. 
  2. Der serveres alkoholfri alternativer, ligesom det tilstræbes, at der er områder med plads til aktiviteter der ikke er centreret om alkohol. 
  3. Der må ikke serveres spiritus, og der må ikke udskænkes alkohol til meget berusede personer. 
  4. Elever, der er synligt berusede eller påvirkede af andre rusmidler, nægtes adgang til arrangementet. 
  5. Der må ikke reklameres for alkohol eller på anden måde opfordres til fuldskabsorienteret drikkeri. Dette gælder både fysiske reklamer på skolen samt reklamer på de sociale medier.

Studierejser og ekskursioner
Studierejser og ekskursioner er en del af undervisningen og derfor er indtagelse af alkohol kun tilladt i særlige tilfælde eller i beskedent omfang, når det officielle program for dagen er slut. Det er under alle omstændigheder ikke tilladt at drikke sig beruset, og indtagelse af alkohol – og elevernes opførsel generelt set – skal altid ske med respekt for den lokale kultur. Det er ikke tilladt at indtage alkohol i bus/tog/fly eller på hotelværelser, og de deltagende lærere kan ikke dispensere herfra.

En forudsætning for deltagelse i studieture og på ekskursioner er at eleven forpligter sig med sin underskrift på at overholde skolens ordensregler. Hvis eleven er under 18 år, skal eleven desuden have en skriftlig tilladelse fra forældre, der bekræfter at eleven under de givne regler må indtage alkohol på turen. Overtrædelse af disse regler kan medføre hjemsendelse for egen regning eller anden sanktion.
 

Rygning og andre tobaks- og nikotinprodukter

Elever må ikke ryge, dampe, tage snus eller bruge andre tobaks- og nikotinprodukter i skoletiden - hverken på eller udenfor skolens område.

Safeticket / Billetsalg

Odder Gymnasium benytter Safeticket til håndtering af sine arrangementer: ekskursioner, studieture, fester, udleje af garderobeskabe mm.
Safeticket er et enkelt, sikkert og meget brugervenligt billetsystem.

Al kommunikation og betaling er krypteret som man kender det fra f.eks. netbanker. Du kan derfor trygt benytte Safeticket.

Ønker du at anvende safeticket, klik på her eller øverst på vores hjemmesiden
Hvis du vil læse mere, om Safeticket, klik her

Scanning / Fotokopiering

På printeren i 2-fløjen kan eleverne udover at printe også fotokopiere og scanne til egen email-adresse.

Skemaændringer

Alle skemaændringer meddeles på Lectio.

Du skal orientere dig om ændringer, både om morgenen og inden du går hjem efter sidste lektion.

Studierejser

Studierejser, ekskursioner m.v. der indgår som en del af undervisningen, vil normalt koste højst 6.500,- kr. tilsammen gennem de tre år (inkl. transport, ophold og billetter til faglige arrangementer). Særlige studieretninger eller valgfag kan have yderligere rejser, som i så fald offentliggøres på forhånd.

Studierejserne til udlandet ligger om foråret i 2g.

Studievejledning

Til hver klasse er der knyttet en studievejleder, som tilstræbes at følge klassen i hele skoleforløbet. Der gives vejledning både til den enkelte elev og klassen. Læs mere HER.

Du er altid velkommen til at kontakte din studievejleder om studiemæssige eller personlige forhold enten i kontortiden – se den på opslag uden for studievejledernes kontorer – eller via Lectio / mail.

Studievejlederne har tavshedspligt.

SU

SU står for Statens Udannelsesstøtte. Alt, der har med din SU at gøre, foregår i minSu.

Du skal søge og ændre din SU i minSU. Du kan logge på døgnet rundt og altid få overblik over din SU.
Du kan søge SU, når du er optaget på en uddannelse - dog tidligst en måned før studiestart. Du kan få SU fra kvartalet efter, du er fyldt 18 år.

Din Sikkerhed 
For at vi kan sikre dine personlige oplysninger, skal du logge dig på med NemID.

Klar til logon
Inden du logger dig på minSU for at søge SU, skal du have en NemKonto - det er den bankkonto, som alle offentlige myndigheder vil benytte, når de skal udbetale penge til dig. 

Få hjælp
På su.dk kan du læse alt om SU og NemID og finde svar på det meste, hvis du bliver i tvivl om, hvordan du skal udfylde din ansøgning. Du kan også spørge SU-medarbejderen eller din studievejleder på OG, hvis du har spørgsmål.

Sygdom

Almindelig sygdom noteres via fraværsregistreringen i Lectio: Man skal angive fraværsårsag samme uge som fraværet forekommer, fx med årsagen "sygdom".

Hvis du rammes af sygdom, der må forventes at vare i længere tid (over 3 uger), kan skolen iværksætte sygeundervisning, hvis du (og evt. dine forældre) ønsker det. Tag kontakt til din studievejleder for nærmere information og aftaler.

Hvis du på grund af sygdom bliver forhindret i at møde til skriftlige eller mundtlige prøver til afsluttende eksamen, skal du straks give rektor/skolens kontor besked herom. Sygdom i eksamensperioden meldes til skolens kontor pr. telefon (fra kl. 7.45). Rektor/kontoret skal have denne besked senest om morgenen på den pågældende prøvedag, da du ellers ikke kan komme til sygeeksamen, og du skal have en lægeerklæring for at kunne komme til sygeeksamen.

Telefon / Mobiltelefon

Mobiltelefoner skal være slukkede i undervisningstiden.

Transport

På skoledage kører der bus fra Banegården i Odder til gymnasiet til 1. lektion - se under 'Busser'

Der kan søges om bus/togkort med tilskud - se under 'Ungdomskort'

Er du midlertidigt kommet til skade, er der mulighed for at søge transport fra hjem til skole. Henvendelse til skolens kontor.

U - X

Udmeldelse

Ønsker du at melde dig ud af skolen, skal du henvende dig til din studievejleder, som vil vejlede dig ud fra dine personlige forhold.

Undervisningsmidler / computer

For alle gymnasier gælder, at der er egenbetaling af visse undervisningsmidler.
Beløbsgrænsen er 2500 kr.

Vi kan nøjes med at opkræve kr. 1000, der dækker alle 3 år.
Beløbet dækker licenser for ordbøger, diverse programmer / apps, fotokopier m.v. . Hvis uddannelsen afbrydes efter grundforløbet returneres beløbet ikke, idet skolen har afholdt udgifter til dette ved skolestart.

Som ny elev på Odder Gymnasium skal man medbringe en computer til undervisningen. I undervisningen bruger vi en række fagprogrammer, og derfor anbefaler vi en computer med følgende hardwarekonfiguration

- Bærbar PC med Windows 10/11
- Intern hukommelse: 16 GB RAM
- Harddisk: 512 GB SSD
- Processor: Intel Core i5 eller AMD Ryzen 5 (eller bedre)
- Batterilevetid: mindst 7 timer

Fagprogrammerne kan ikke installeres på Chromebook, IPad eller Linuxmaskiner, og derfor kan de ikke bruges i undervisningssammenhæng. Odder Gymnasium har indkøbt en række licenser, som eleverne får stillet til rådighed. Det gælder bl.a. Office 365-pakken, ordbøger, lommeregner og andre fagrelevante programmer.
Hvis man skal investere i en ny computer og er i tvivl hvorvidt en computer lever op til de gældende anbefalinger, er man velkommen til at kontakte skolens IT-supportere. Vi har ikke indgået nogen aftale vedr. køb af udstyr, idet der i diverse elektronikforretninger ofte er gode tilbud. Så find det tilbud, der passer dig bedst.

Ungdomskort

Som elev på OG kan du få rabat på din daglige transport mellem din bopæl og Odder Gymnasium.Samt køre med offentlig transport i hele dit eget takstområde.

Du skal selv søge om at få dit personlige kort på www.ungdomskort.dk
 
Log på med NemID og følg vejledningen.
Det er her du bliver godkendt til et Ungdomskort, når du er indskrevet på en godkendt ungdomsuddannelse.

Når du er godkendt, skal du selv bestille Ungdomskort hos trafikselskaberne, du kan få yderligere information på Midttrafik.dk via dette link:
https://www.midttrafik.dk/ungdomskort