B. IKT strategi og digital dannelse
I samarbejde med projektleder RP
Handleplan
Eleverne trænes i at kunne lokalisere, organisere, kommunikere og producere viden med hjælp fra den digitale omverden. De digitale muligheder integreres i en række faglige forløb; der udvikles konkrete eksempler mhp videndeling.
• Der udvikles og beskrives en synlig progressionsplan for elevernes treårige forløb
• Der udvikles flere og bedre digitale undervisningsmuligheder, som tilbydes lærere og elever
• Der udvikles og beskrives en tydelig digital skoleprofil
Gruppen skal fremkomme med ideer til, hvordan vi kan omsætte disse tanker i praksis i skolens hverdag, herunder:
• Nye elev- og lærerroller, ny didaktik og pædagogik - herunder anvendelse og videndeling af indhøstet viden fra iPad-klasserne. Der udvælges eksempler fra undervisningspraksis mhp. videndeling.
• Definition af begrebet digital dannelse på OG med særligt fokus på udvikling af elevernes studiekompetencer. Større, bredere og mere reflekteret brug af IT i undervisningen og i skriftlighed. Herunder bidrag til skolens kompetenceportal. Evaluering af elev-kompetencer.
• Interaktive tavler / Smartboards: Hvordan anvender vi tavlerne med et fagligt, pædagogisk og didaktisk formål, som kan engagere eleverne og som skaber simple stier mht. dokumenthåndtering? Der udvikles eksempel-materiale. Der gennemføres evaluering blandt lærerne af anvendelsesmuligheder og effekt på undervisningen.
• Udvikling af fælles dokumentplatform og eksempler på nye potentialer i undervisningen. Videndeling blandt lærerne. Eksempler på, hvordan elevernes noter kan fastholdes og kvalitetssikres gennem tre år. Videndeling til eleverne.