A-Z

A til Z

Her findes der svar på det meste...

A - D

Adresseændring

Hvis du skifter navn, adresse eller telefonnummer, skal du straks meddele dette til skolens kontor.

Alkohol og rusmidler

Indtagelse af alkohol og rusmidler er ikke tilladt i forbindelse med aktiviteter i skolesammenhæng, ligesom det ikke er tilladt at deltage i skoleaktiviteter i alkohol- eller rusmiddel-påvirket tilstand.

Rektor kan give tilladelse til at der serveres øl og lign. til fester og cafeer i henhold til skolens procedurer om afholdelse af fester.

Beredskabsplan

Odder Gymnasium har i henhold til lov nr. 166 af 14. marts 2001 (undervisningsmiljøloven) ansvaret for uddannelsesstedet, sørge for, at uddannelsesstedet har et godt undervisningsmiljø. Undervisningen skal foregå sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuld forsvarligt. Elever, studerende og andre deltagere i privat og offentlig undervisning, skal aktivt medvirke til og i samarbejde med ledelsen, tilvejebringe et godt undervisningsmiljø.

Se hele beredskabsplanen HER.

Bibliotek

Håndbøger kan ikke hjemlånes. Andre bøger kan ved henvendelse til den relevante lærer lånes til opgaveskrivning.

Billetsalg / Safeticket

Odder Gymnasium benytter Safeticket til håndtering af sine arrangementer, udleje af garderobeskabe mm.
Safeticket er et enkelt, sikkert og meget brugervenligt billetsystem.

Al kommunikation og betaling er krypteret som man kender det fra f.eks. netbanker. Du kan derfor trygt benytte Safeticket.

Ønker du at anvende safeticket, klik på oddergym.safeticket.dk
Hvis du vil læse mere, om Safeticket, klik på www.safeticket.dk

Bogdepot

Bogdepotet ligger i kælderen i administrationsfløjen.
Åbningstider er kl. 9.00 til 13.00 - udenfor åbningstiden kan henvendelse ske til kontoret.

Jannie (Si) kan altid kontaktes via mail: si @ odder-gym.dk

Du skal forsyne alle bøger med skånebind og skrive navn og klasse i dem. Navn i bøgerne er din mulighed for at få en bog tilbage, hvis du skulle glemme den på skolen.

Stregkoden i bogen ER IKKE personlig; derfor er navn vigtig !

Udlån og hjemkaldelse af bøger i løbet af skoleåret formidles af faglærerne. Ved bogafleveringen i slutningen af hvert skoleår kan du i Lectio se hvilke bøger, der skal afleveres.

Bortkommer en bog, skal du selv erstatte den. I august sendes regning ud for ikke-afleverede bøger til de elever, der blev studenter i juni.

Bogskabe / Elevskabe

Lån et bogskab på Odder Gymnasium.

På safeticket betales 100,- kr. 
Kvittering vises på kontoret, som også udleverer nøglen... kvitteringen fremvises enten udprintet eller elektronisk.

Nøglen kan benyttes i de tre år, man går på OG.
Nøglen er personlig, og skal afleveres på kontoret inden dimissionen.

Busser

Der kører bus fra Odder Station til Odder Gymnasium alle skoledage om morgenen.

I 2017/2018 er det følgende:

Bus nr. 302, - fra Aarhus - afgang fra Odder Station til gymnasiet kl. 7.57.
(bus 302 ankommer til Odder Station kl. 7.51 og venter på bus nr. 100, der kommer til stationen kl. 7.56).

Bus nr. 331, - fra Skanderborg - afgang fra Odder Station til gymnasiet kl. 8.03.
(bus 331 ankommer til Odder Station kl. 7.58).

Bus nr. 81, - togbus fra Aarhus - afgang fra Odder Station til gymnasiet kl. 8.08.
(bus 81 ankommer til Odder Station kl. 8.07).

E - H

Eksamen

Eksamensperiode sommer 2018: - gælder for 1g-, 2g- og 3g-elever

Onsdag den 23. maj -- Offentliggørelse af komplet eksamensplan
Torsdag den 24. maj -- Første mulige eksamensdag
Onsdag den 6. juni   -- Sidste skriftlige eksamensdag
Onsdag den 27. juni -- Sidste mulige eksamensdag
Torsdag den 28. juni -- Sygeprøver/eksamen for 1g- og 2g-elever
Fredag den 29. juni   -- Kaffe m.m. samt god sommerferie til 1g- og 2g-elever
                                      -- Dimission for 3g-elever.

Elevrådet

Elevrådet vælges af og blandt skolens elever. Elevrådet kan afgive udtalelser til rektor, herunder i generelle sager om elevers forhold.

Elevrådet holder møde hver tirsdag i spisefrikvarteret og har repræsentanter i alle skolens faste udvalg under Pædagogisk Råd samt i skolens bestyrelse.

Elevrådet har sin egen konference på Intranettet.

Elevskabe / Bogskabe

Lån et bogskab på Odder Gymnasium.

På safeticket betales 100,- kr. 
Kvittering vises på kontoret, som også udleverer nøglen... kvitteringen fremvises enten udprintet eller elektronisk.

Nøglen kan benyttes i de tre år, man går på OG.
Nøglen er personlig, og skal afleveres på kontoret inden dimissionen.

Elevtid

Elevtiden er den forventede tid, en gennemsnitlig elev skal bruge for at udfærdige en besvarelse af en bestemt opgave. En del af elevtiden kan være skemalagt.

Eleverne gøres i forbindelse med skriftlige opgaver bekendt med elevtiden for opgaven.

Elevudviklingssamtaler

I januar / februar afholdes samtaler, hvor elever og forældre har lejlighed til at drøfte det faglige standpunkt med lærerne.

Ferieplan 2017/2018

Skolestart for elever mandag den 14. august 2017
Efterårsferie mandag den 16. – fredag den 20. oktober 2017
Juleafslutning torsdag den 21. december 2017

1. skoledag efter juleferien onsdag den 3. januar 2018
Vinterferie mandag den 12. – fredag den 16. februar 2018
Påskeferie mandag den 26. marts – mandag den 12. april 2018
St. Bededag fredag den 27. april 2018
Kr. Himmelfart torsdag den 10. maj 2018
Pinsemandag den 21. maj 2018

Gallafest for 3g lørdag den 3. marts 2018
Sidste eksamensdag, onsdag den 27. juni 2018
Dimission fredag den 29. juni kl. 10.00-12.00 2018

Skolestart for elever forventes at blive mandag den 13. august 2018.

Fotografering / Matrikel

I de første uger af skoleåret fotograferes alle elever til skolens Matrikel og til Lectio.
I 1g tages der tages også klassebilleder.

Eleverne får mulighed for at købe disse billeder.

I forbindelse med dimissionen fotograferes studenterne klassevis, også disse billeder kan købes.

Matrikel
Skolens håndbog, Matriklen, udgives i efteråret.
Den indeholder fotos og oplysninger om alle elever og skolens personale.
Der er også billeder af skolens forskellige udvalg: elevråd, lektiecafé, festudvalg m.fl.

 

 

Fotokopiering / Scanning

På printeren i 2-fløjen kan eleverne udover at printe også fotokopiere og scanne til egen email-adresse.

Fravær

I hver lektion registreres fravær!

Alle forsømmelser - også manglende aflevering af skriftlige opgaver - registreres uanset årsag.
Du kan følge fraværsregistreringen ved at logge ind på Lectio. Der er således mulighed for selv at kontrollere forsømmelserne.
Hvis du er fraværende, skal du selv udfylde fraværsårsagen i Lectio.

Er du ikke enig i de registrerede forsømmelser, skal du kontakte den pågældende lærer.

Fredagscafé

Et antal fredage i løbet af skoleåret afholdes fredagscafé med hyggeligt samvær.
Caféerne forestås af fredagscafé-udvalget i henhold til gældende regler.

Fællestimer og øvrige aktiviteter

Fællestimer / fællesarrangementer er timer / dage, hvor den normale undervisning erstattes af en fælles aktivitet for alle eller en gruppe af skolens elever og lærere.

Det kan være en koncert, en teater-forestilling, et foredrag, en politisk debat, en temadag / aktivitetsdag eller lignende.

Der er mødepligt til disse aktiviteter, og fravær registreres.

 

 

Glemte sager

Fundet glemt tøj hænges op på knagene, der hvor det er efterladt.
Efter et stykke tid - typisk ved juletid, lægges tøjet i kælderen i depotet.

– Fundne værdigenstande afleveres dog som regel på kontoret.

Glemt tøj m.m. i idræt, bliver lagt i sækken på gangen uden for omklædningsrummene.

I - L

Jubilæumsforeningen

Jubilæumsforeningen er de tidligere studenters forening. I slutningen af 3g får alle elever tilbud om at blive medlem af foreningen.

Der afholdes en årlig jubilæumsfest for de studenter, der har 30-, 25-, 20-, 15-, 10-, 5- eller 2-års jubilæum.

Jubilæumsforeningens hjemmeside findes på www.og-jubi.dk.

Kantinekort

Alle elever modtager ved skolestart et betalingskort til Madhimlens kantine på OG.

Kantinen laver sund og velsmagende mad, som er så populær, at der kan være kø foran kantinen i frikvartererne - for hurtig ekspedition skal betalingskortet benyttes.

Der sættes beløb ind på kortet via en hjemmeside, herefter scannes det ved kassen i kantinen og betalingen er gennemført.

Vejledning ses her.

Karakterer

Du får karakterer tre gange pr. skoleår:

Standpunktskarakterer i december og marts og årskarakterer sammen med eksamens- og årsprøvekarakterer ved skoleårets afslutning.

Karaktererne ses i Lectio.

 

 

Kontakt

Odder Gymnasium
Østermarksvej 25
8300 Odder
Tlf.: 86544500
Mail: og(at)odder-gym.dk

EAN nr. 5798000557086
CVR nr. 29542767

Legatbogen

Se mere om hvordan I som elever kan søge legater til ex.vis. studierejser.

Lektiecafé

Der er lektiecafé for alle elever om tirsdagen i 3-fløjen.

Tidspunkt: kl. 15.10 til 16.40.

Her kan du få hjælp fra 3g-elever, når der er behov for det, og du møder andre elever på tværs af klasserne. Du kan arbejde alene eller i grupper; og få kage/boller, kaffe eller te imens.
Her er kort sagt et hyggeligt studiemiljø.

M - P

Matrikel / Fotografering

I de første uger af skoleåret fotograferes alle elever til skolens Matrikel og til Lectio.
I 1g tages der tages også klassebilleder. - Eleverne får mulighed for at købe disse billeder.

Ved skolestart afleverer 1g-elever en blanket, der i underskrevet tilstand giver skolen lov/ikke lov til at benytte billeder og videoklip på skolens hjemmeside / facebook og i informationsmateriale.
Dog kun fotos/videoklip, der er optaget i dagligdagen og som viser undervisningsrelevante aktiviteter. 

I forbindelse med dimissionen fotograferes studenterne klassevis, også disse billeder kan købes.

Matrikel
Skolens håndbog, Matriklen, udgives i efteråret.
Den indeholder fotos og oplysninger om alle elever og skolens personale.
Der er også billeder af skolens forskellige udvalg: elevråd, lektiecafé, festudvalg m.fl.

MobilePay

OG's MobilePay nummer er:

5163 3212

Morgensamling

Hver tirsdag og fredag i 2. frikvarter samles elever og lærere i Pyramiden, hvor der gives meddelelser af almen interesse.

F.eks. indkaldelse til møder eller annoncering af en forestående aktivitet.

Ofte krydres morgensamlingen med musikalske, dramatiske eller blot morsomme indslag ved forskellige elevgrupper.

 

 

 

Mødepligt

Du har pligt til at deltage aktivt i undervisningen ifølge det, der står i studie- og ordensreglerne, hvor du også kan læse om, hvad der sker, hvis en elev tilsidesætter skolens regler for pligten til at deltage aktivt i undervisningen.

 

 

Mødetidspunkt

En normal skoledag ligger mellem kl. 08.15 og kl. 15.05.
Lektionerne er på 70 minutter.

Til første time kan alle, der har billet (eller ungdomskort) til Odder Station frit køre med en bus fra stationen ca. kl. 7.54 eller 8.04 (passer med toget) til skolen.

 

 

Opslagstavler

På opslagstavlen ved indgangen til 4-fløjen kan du læse meddelelser fra administrationen, bogdepotet, lærere m.v.

På opslagstavlerne ved studievejledningen er der opslag om uddannelser, fritidsjobs, udlandsophold m.m.

Se også elevrådets opslagstavle ved indgangen til 2-fløjen.

De øvrige opslagstavler i 3- og 4-fløjen er til fri afbenyttelse.

Ordensregler

Den grundlæggende regel for livet på skolen er, at vi hver især opfører os ordentligt og fornuftigt, og at vi forventer det samme fra de andre.

Vi behandler hinanden venligt og med gensidig respekt og rydder alle op efter os overalt.

Hertil hører, at:

* Stolene sættes op efter hver lektion.
* Opslag ikke sættes op uden for opslagstavlerne.
* Bordene ryddes i Pyramiden efter spisefrikvarteret.
* Der ikke spises/drikkes i auditoriet.

Pædagogisk Råd

Pædagogisk Råd består af alle lærere på skolen og er rådgivende for rektor.
Elevrådet har en fast invitation til at deltage i møderne uden stemmeret med to repræsentanter.

Q - T

Ringetider

1. lektion                       08.15-09.25
    Pause                        10 min
2. lektion                       09.35-10.45
    Pause                        15 min
3. lektion                       11.00-12.10
    Pause                        30 min
4. lektion                       12.40-13.50
    Pause                        10 min
5. lektion                       14.00-15.10

Rusmidler og alkohol

Indtagelse af rusmidler og alkohol er ikke tilladt i forbindelse med aktiviteter i skolesammenhæng, ligesom det ikke er tilladt at deltage i skoleaktiviteter i alkohol- eller rusmiddel-påvirket tilstand.

Rektor kan give tilladelse til at der serveres øl og lign. til fester og cafeer i henhold til skolens procedurer om afholdelse af fester.

Rygning

Der må ikke ryges på skolens område.

Der henvises til de opstillede askebægre på parkeringspladsen!

Safeticket / Billetsalg

Odder Gymnasium benytter Safeticket til håndtering af sine arrangementer, udleje af garderobeskabe mm.
Safeticket er et enkelt, sikkert og meget brugervenligt billetsystem.

Al kommunikation og betaling er krypteret som man kender det fra f.eks. netbanker. Du kan derfor trygt benytte Safeticket.

Ønker du at anvende safeticket, klik på her eller øverst på vores hjemmesiden
Hvis du vil læse mere, om Safeticket, klik her

Scanning / Fotokopiering

På printeren i 2-fløjen kan eleverne udover at printe også fotokopiere og scanne til egen email-adresse.

Skemaændringer

Alle skemaændringer meddeles på Lectio og kan bl.a. ses på Lectio-skærmene ved indgangen til 4-fløjen.

Du skal orientere dig om disse, både om morgenen og inden du går hjem efter sidste lektion.

 

 

Studierejser

Skolen har fastlagt en grænse for, hvor meget der i et helt skoleforløb må opkræves for deltagelse i studierejser m.v. der indgår som en del af undervisningen. Beløbet, der er pristalsreguleret, er 6.500,- kr. inkl. forplejning, transport, ophold og billetter til faglige arrangementer.

Studierejserne til udlandet ligger om foråret i 2g.

SU

Alt, der har med din SU at gøre, foregår i minSu.

Du skal søge og ændre din SU i minSU. Du kan logge på døgnet rundt og altid få overblik over din su.
Du kan søge SU, når du er optaget på en uddannelse - dog tidligst en måned før studiestart. Du kan få SU fra kvartalet efter, du er fyldt 18.
Din Sikkerhed 
For at vi kan sikre dine personlige oplysninger, skal du logge dig på med NemID.
Klar til logon
Inden du logger dig på minSU for at søge SU, skal du have en NemKonto - det er den bankkonto, som alle offentlige myndigheder vil benytte, når de skal udbetale penge til dig. Hav også dit optagelsesbrev ved hånden, det indeholder nogle oplysninger, du skal bruge, når du søger SU.
Få hjælp
Her på su.dk kan du læse alt om SU og NemID og finde svar på det meste, hvis du bliver i tvivl om, hvordan du skal udfylde din ansøgning. Du kan også spørge SU-medarbejderen eller din studievejleder på OG, hvis du har spørgsmål.
Hurtigere penge 
Når du bruger minSU, kan du forvente at få pengene hurtigere. Får vi alle dine oplysninger, tager det cirka 14 dage.

U - X

Undervisningsmidler

For alle gymnasier gælder, at der er egenbetaling af visse undervisningsmidler.
Beløbsgrænsen er 2500 kr.


Skolen forventer, at alle 1g elever medbringer en computer til undervisningen. Enten en iPad, en lignende tablet eller en egentlig bærbar computer. Hvis du har én i forvejen, medbringer du bare den; ellers vil vi gerne have, at du bruger de 2500 kr. på at anskaffe en sådan.
Vær opmærksom på, at hver maskintype har sine styrker og svagheder mht. brug i undervisningen, skriftligt arbejde m.m. Det trådløse netværk kan anvendes af både Windows, Linux og Mac computere, men der kan være programmer, som kun kan anvendes af Windows maskiner.

Hvis I vil medbringe en iPad eller tablet i undervisningen, er det en god ide at have adgang til en bærbar eller stationær computer derhjemme til at udarbejde de større skriftlige arbejder, da det her er nemmere at indtaste store tekstmængder og organisere med fodnoter, indholdsfortegnelse m.m.

På skolen er der trådløst netværk, og du vil via dette kunne tilgå elektroniske ordbøger i engelsk og de øvrige sprog, som du skal have: Skolen har købt licens til dette. Disse ordbøger kan også tilgås hjemmefra via internettet.
Skolen sørger endvidere for licenser til fagspecifikke programmer, herunder en software udgave af en lommeregner og program til anvendelse i musikundervisningen. Du får ligeledes adgang til Microsoft Office pakken via Microsoft Office 365.


Vi har ikke indgået nogen aftale vedr. køb af udstyr, idet der i diverse elektronikforretninger ofte er gode tilbud. Så find det tilbud, der passer dig bedst.

Ungdomskort

Som elev på OG kan du få rabat på din daglige transport mellem din bopæl og Odder Gymnasium.Samt køre med offentlig transport i hele dit eget takstområde.

Du skal selv søge om at få dit personlige kort på www.ungdomskort.dk
 
Log på med NemID og følg vejledningen.
Det er her du bliver godkendt til et Ungdomskort, når du er indskrevet på en godkendt ungdomsuddannelse.

Når du er godkendt, skal du selv bestille Ungdomskort hos trafikselskaberne, du kan få yderligere information på Midttrafik.dk via dette link:
https://www.midttrafik.dk/under-uddannelse/ungdomskort.aspx

Se den lille flyer fra midttrafik.